Tema: Skola

Som ni kanske vi måste man ju gå i skolan, jag vet det kan vara riktigt surt ibland men ingen skola = ingen utbildning = inget arbete. Vi ska nog vara riktigt glada över att vi får gå i skolan och får en bra utbildning, det finns ju trots allt barn i andra länder som inte har den möjligheten. Och det tycker jag är förjävligt. Vi kan vara och ska vara stolta över att vi har det så bra som vi har. Det är även bra att vi får välja vilket gymnasie och vilken linje vi vill gå. Jag valde ju att gå på Himmelstalundsgymnasiet i Norrköping med inriktningen sällskapsdjur och zoohandel. Vi får läsa väldigt mycket om djur och vi har även ganska mycket praktik. Vi lär oss hantera olika typer av djur och får lära oss hur dem ska se ut extriört och hur djuren fungerar, både pyskiskt och fysiskt. Jag tycker det är viktigt att man inför gymnasievalet tänker igenom vad man vill göra och vad man vill lära sig under dem tre åren som ligger framför en. Det är även viktigt att man väljer en linje som man verkligen vill gå, man ska tycka det är kul och intressant. Vilja satsa allt. När man ska välja ska man inte tänka på hur arbetsmarknaden ser ut när skolan är över. Du kan få vilket jobb som helst bara du har en gymnasieutbildning. Och nu när det är lågkonjunktur är det inte säkert du kommer att få ett jobb efter skolan iaf, så varför inte göra någonting du tycker är kul det tre sista åren innan arbetslivet. Om du vill dansa gå dans, vill du bli elektriker bli det. Gör det du vill. Tycker du det är roligt att laga mat och baka gå hotell och resturang. Se också till att du sköter skolan, va där, plugga hårt, lyssna på vad dem säger, gör allt du blir tillsagt att göra. Visst jag har inte så jättebra närvaro men det är något jag verkligen måste bli bättre på nu inför det sista året. Jag pluggar väldigt hårt och strävar efter så höga betyg som möjligt. Satsa verkligen allt under gymnasietiden, ha kul och sköt skolan. Du kommer bara vinna på det själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0